PRZYCZYNY DYSLESKJI Drukuj

  BADANIA LAT 70' I 80'

  1. Opóźnienia i zaburzenia rozwoju ruchowego (koordynacja wzrokowo-ruchowa M. Bogdanowicz, 2004). Dzieci dyslektyczne często mają zaburzenia i opóźnienia rozwoju ruchowego. Według badań H. Spionek deficyty te występują w mniejszym zakresie niż w sferze czytania i pisania. Zaburzenia ruchowe mogą być globalne lub wybiórcze. U dyslektyków częstsze są jednak ruchowe zaburzenia wybiórcze niż mające charakter kompleksowy.
    Przedstawione tu deficyty ruchowe będą się łączyły z umiejętnością poprawnego czytania i pisania.
    1. Obniżone zdolności sprawności manualnych. Zbyt mało precyzyjne ruchy ręki, dłoni, czy palców.
    2. Zaburzenie napięcia mięśniowego w wyniku czego dziecko jest sztywne, napięte, brak mu swobody, miękkości.
    3. Synkinezja - czyli współruchy, które polegają na dodatkowych, zbędnych ruchach dezorganizujących wykonywaną czynność.
    Zaburzenia ruchowe przy udziale zaburzeń lateralizacji i percepcji wzrokowej mogą przyczyniać się do powstawania dysgrafii.

  2. Zaburzenia procesu lateralizacji.
    Lateralizacja jest z jednym z aspektów rozwoju ruchowego dziecka. Dzieci różnią się nie tylko pod względem strony z przewagą impulsową, ale tempem i siłą impulsu.
    Poprzednia
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Następna