PRZYCZYNY DYSLESKJI Drukuj

  BADANIA LAT 70' I 80'

    1. Zaburzeniem funkcji kierunkowej (ma związek z orientacją przestrzeną)
      • Mylenie liter o podobnym kształcie, ale odmiennym kierunku położenia. - inwersja statyczna: d-b; p-g; m-w; n-u.
      • Trudności w odróżnieniu wyrazów o podobnym układzie literowym: ab-ba; da-ad.
      • Przestawianie liter w wyrazie (inwersja dynamiczna) korale - kolare.
      • Powtarzanie litery, np. korale zmieniają się w korare lub kolale.
      • Złe rozplanowanie wyrazów na stronie.
      • Mylnie kierunków zapisu wyrazów.
      • Opuszczanie linijek podczas czytania i pisania.

    Uczniowie z deficytem funkcji wzrokowej, popełniają ogromna ilość błędów ortograficznych, ponieważ nie są wstanie wzrokowo zapamiętać poprawnej pisowni danego słowa.

    "Zaburzenie percepcji wzrokowej, ma również wpływ na ogólny rozwój psychoruchowy dziecka. Działa niekorzystnie na proces myślenia konkretno-obrazowego, na kształcenie orientacji kierunkowo-przestrzennej. Powoduje specyficzne trudności w uczeniu się geografii, geometrii, języka rosyjskiego i innych języków obcych" (Zakrzewska B., 1999:29)
    Poprzednia
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Następna