BADANIA LAT 70' I 80'
W pisaniu ze słuchu:
- Zmiękczanie głosek jednoliterowych i dwuliterowych ć-ci ś-si, ń-ni.
- Różnicowanie pisowni j-i.
- Odróżnianie samogłosek nosowych od zespołów dźwiękowych np. ą na on.
Przy znacznym zaburzeniu słuchowym uczniowie zniekształcają wyrazy w tak ogromnym stopniu, że ich zrozumienie nie jest możliwe, powstają tak zwane bezsensowne zlepki literowe.
Obniżenie poziomu analizy i syntezy słuchowej najczęściej łączy się z gorszą pamięcią słuchową, w związku z tym dyslektycy gorzej uczą się min. języków obcych. Takie zaburzenia mają również wpływ na słaby rozwój słowno-pojęciowy. Częste jest, że dzieci z zaburzeniem słuchowym późno zaczynają mówić i trudno przychodzi im różnicowanie i zapamiętywanie końcówek fleksyjnych.