PRZYCZYNY DYSLESKJI Drukuj

  BADANIA LAT 70' I 80'

  1. Opóźnienia i zaburzenia percepcji słuchowej.
    Wiadomo, że defekty receptora słuchowego prowadzą do trudności w szkoleniu umiejętności czytania i pisania. I tak jak poprzednio, zakłócenia te następują na poziomie analizy i syntezy w części korowej analizatora słuchowego. Opanowanie płynnego czytania, z dobrą dykcją i z przestrzeganiem interpunkcji jest bardzo trudne. U tych dzieci długo występuje sylabizowanie i czytanie podwójne (ciche, wargowe).
    Do najczęstszych kategorii błędów u dzieci z zaburzeniami percepcji słuchowej należą:
    1. Wadliwe wyodrębnianie wyrazów, łączenie przyimków rzeczownikami np. wszkole, napolu.
    2. Opuszczanie bądź dodawanie wyrazów, liter, sylab.
    3. Opuszczanie końcówek przy zbiegu dwóch spółgłosek, np. spostrzeg zamiast spostrzegł.
    4. Zmiana końcówki w pisowni czasowników, np. stanoł zamiast stanął.
    5. Zmiana głosek z dźwięcznych na bezdźwięczne (gdzie w wymowie zachodzi asymilacja).
    Poprzednia
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Następna