BADANIA LAT 70' I 80'
- Opóźnienia i zaburzenia percepcji słuchowej.
Wiadomo, że defekty receptora słuchowego prowadzą do trudności w szkoleniu umiejętności czytania i pisania. I tak jak poprzednio, zakłócenia te następują na poziomie analizy i syntezy w części korowej analizatora słuchowego. Opanowanie płynnego czytania, z dobrą dykcją i z przestrzeganiem interpunkcji jest bardzo trudne. U tych dzieci długo występuje sylabizowanie i czytanie podwójne (ciche, wargowe).
Do najczęstszych kategorii błędów u dzieci z zaburzeniami percepcji słuchowej należą:
- Wadliwe wyodrębnianie wyrazów, łączenie przyimków rzeczownikami np. wszkole, napolu.
- Opuszczanie bądź dodawanie wyrazów, liter, sylab.
- Opuszczanie końcówek przy zbiegu dwóch spółgłosek, np. spostrzeg zamiast spostrzegł.
- Zmiana końcówki w pisowni czasowników, np. stanoł zamiast stanął.
- Zmiana głosek z dźwięcznych na bezdźwięczne (gdzie w wymowie zachodzi asymilacja).