RYZYKO DYSLEKSJI - CO TO JEST?
Mówiąc o ryzyku dysleksji, odnosimy go do wieku przedszkolnego, gdy można już łatwo zaobserwować pewne objawy, które w wieku późniejszym mogą zaowocować dysleksją. Dziecko charakteryzuje nie gotowość szkolna (brak gotowości szkolnej), rozwój jest nieharmonijny z powodu opóźnień w rozwoju funkcji uczestniczących w czytaniu i pisaniu.
Jeśli problemy pomimo pomocy w nauce utrzymują się przez czas zerówki i klasy pierwszej, potwierdza to wcześniejsze przypuszczenie dysleksji. O ryzyku dysleksji nie powinno się mówić dłużej niż do drugiej klasy szkoły podstawowej. Błędne i szkodliwe jest założenie, że dysleksja może być wykryta dopiero w czwartej klasie podstawówki. Dziecko dyslektyczne potrzebuje pomocy specjalistycznej w formie zabaw już w wieku poniemowlęcym i zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w wieku przedszkolnym.
Ryzyko wystąpienia dysleksji jest prawdopodobne w przypadku:
- obciążenia genetycznego (występowanie dysleksji w rodzinie),
- ciąży i porodu o nieprawidłowym przebiegu,
- dysharmonijnego rozwoju psychomotorycznego.
Bibliografia:
- Bogdanowicz M., 2007, Uczeń z dysleksją w domu, Operon, Gdynia.
- Bogdanowicz M., 2004, Uczeń z dysleksją w szkole, Operon, Gdynia.