NASZA
OFERTA
ZESPÓŁ
ORZEKAJĄCY
PORADNIA
POLECA
URODA ASPERGEROWA
WSPOMAGANIE ROZWOJU SZKÓŁ
INSTYTUCJE WSPÓŁPRACUJĄCE

Chcąc kontynuować rozpoczęte w placówkach zajęcia z wykorzystaniem tekstów bajek, a także mając na uwadze wszystkie dzieci (orientacyjny wiek 6-9 lat) uczęszczające do placówek z rejonu naszej poradni proponuję udział w „Bajkowych wyzwaniach”. Na stronie poradni w tym miejscu będę publikowała kolejno propozycje bajek (tych możliwych do udostępnienia mając na uwadze prawo autorskie) i zachęcała do podjęcia konkretnych działań.
Chętnie zapoznam się z pracami dzieci, ich interpretacjami bajki czy też Państwa komentarzami lub pomysłami na pracę z dzieckiem wokół tekstu bajki.
Nasz kontakt jest możliwy poprzez mail: poradnia2siewna23@gmail.com (w temacie należy wpisać moje imię i nazwisko, placówkę do której uczęszcza dziecko). Można tam również zgłaszać propozycje tematów bajek.
Zapraszam do aktywności!
Roksana Kociołek-Kaszyńska, pedagog

BAJKOWE WYZWANIE propozycja nr 1

  • przed przeczytaniem bajki porozmawiaj z dzieckiem o tym czym się różni noc od dnia, charakterystyczne zachowania zwierząt, jakie czynności ludzie wykonują w tych określonych porach
  • przeczytajcie wspólnie bajkę „Ćma i Modraszek” OTWÓRZ TUTAJ
  • porozmawiajcie razem o bajce, przykładowe tematy do rozmowy: jakie emocje towarzyszyły bohaterom podczas ich konfliktu? Jakie emocje mogli odczuwać na końcu bajki? Dlaczego watro szukać porozumienia? Co oznacza słowo współpraca? Jak ważne jest solidne wykonywanie swoich obowiązków?
  • zabawa: każdy z nas pełni jakieś określone role, ma swój zawód i przypisane związane z tym zadania (kucharz, piłkarz, tancerka, pisarka); spróbuj poprzez tylko pokazywanie czynności charakterystycznych dla danego zawodu zabawić się z dzieckiem w kalambury. Drugą propozycją może być zabawa słowna, jedna osoba zadaje pytania, druga może tylko odpowiadać „tak” lub „nie” (np. czy osoba wykonująca ten zawód nosi mundur, czy pracuje w dzień, czy pracuje przy komputerze itp.).
  • praca plastyczna: narysuj ilustrację do bajki oraz jej bohaterów przyjacielsko ze sobą rozmawiających i prześlij nam zdjęcie.

Najciekawsze prace przesłane na poradnia2siewna23@gmail.com zostaną przekazane (za Państwa zgodą) autorce bajki!

BAJKOWE WYZWANIE propozycja nr 2 Z NAGRODĄ!

  • przed przeczytaniem bajki porozmawiaj z dzieckiem o tym czym jest prawda, a czym kłamstwo
  • przeczytajcie wspólnie bajkę „Kraina Prawdy” OTWÓRZ TUTAJ lub POSŁUCHAJ (czytam ją dla Was):
  •  

  • porozmawiajcie razem o bajce, przykładowe tematy do rozmowy: jak zareagowała pani pielęgniarka, kiedy Miłek zgłosił jej wypadek kolegi? Jakie emocje towarzyszyły Miłkowi, gdy zorientował się, że pani pielęgniarka mu nie wierzy? Co Miłek zrozumiał dzięki sytuacji, która się wydarzyła? Dlaczego należy zawsze mówić prawdę? Jakie konsekwencje możemy ponieść gdy kłamiemy? (na podstawie innych przykładów, sytuacji, które się wydarzyły naprawdę). Jak ważne jest mówienie prawdy w domu, przedszkolu, szkole?
  • zabawa: pomóż Miłkowi odnaleźć sposoby na zdobycie czyjegoś zaufania; niech każdy z Was na małych karteczkach wypisze te zachowania które na pewno się sprawdzą oraz te, które z pewnością nie wzbudzają zaufania innych. Wymieszajcie Wasze pomysły razem (np. w misce, kuli, worku) i zróbcie losowanie. Wspólnie omówcie do której grupy wylosowany pomysł się nadaje. Z karteczek można też zrobić plakat: uszeregować karteczki w dwóch kolumnach. Z dziećmi przedszkolnymi można te sposoby omówić (na zmianę podawać przykłady i zgadywać do której kategorii należy je zaliczyć). Przykłady zachowań, które wzbudzają zaufanie: ktoś dotrzymuje słowa, dotrzymuje tajemnicy, mówi prawdę, można nie niego liczyć (pomaga nam), potrafi się dogadać, potrafi wybaczyć, potrafi nas wysychać i coś doradzić, jest szczery, cieszy się z nami z naszych sukcesów itp.
    Przykłady zachowań, które nie wzbudzają zaufania: ktoś nas obraża, śmieje się z nas, dokucza, oskarża o coś bez powodu, kłamie itp.
  • praca plastyczna: wytłumacz dziecku, jeśli nie zna co oznacza przysłowie „kłamstwo ma krótkie nogi”, a następnie poproś, by je zilustrowało (na przykład jako potworka z krótkimi nóżkami, udającego coś co nie jest prawdą itp.).

Jeśli chcesz prześlij nam zdjęcie pracy dziecka. Najciekawsze prace przesłane na poradnia2siewna23@gmail.com zostaną przekazane (za Państwa zgodą) autorce bajki! A JEDNA Z NICH ZOSTANIE NAGRODZONA TOMIKIEM BAJEK Z IMIENNĄ DEDYKACJĄ OD AUTORKI

BAJKOWE WYZWANIE propozycja nr 3 Z DYPLOMEM!

  • porozmawiajcie razem o bajce, przykładowe tematy do rozmowy: jak zachowywał się Dudek wobec Kameleona? Jak mógł czuć się Kameleon wysłuchawszy słów Dudka? Jak przywitała Kameleona Pani Dudkowa? Co w wyglądzie Kameleona śmieszyło małe pisklęta? Jak myślisz dlaczego Kameleon zdecydował się ratować ptasią rodzinę? Czego z tej historii nauczył się tata Dudek i pisklęta?
  • zabawa: możesz poćwiczyć z dzieckiem wymianę uprzejmości i przypomnieć sobie wspólnie zwroty grzecznościowe poprzez odgrywanie scenek – konkretne zachowania w konkretnych sytuacjach: np. podczas wspólnej rozmowy, spotkania sąsiadki,
    w teatrze, w kinie, w tramwaju, sprawdzania biletu przez konduktora itp. Warto też opowiedzieć sobie wzajemnie własne doświadczenia, powspominać sytuacje, które się Wam wydarzyły. 

Dodatkowo: poszukajcie w internecie odgłosów dudka oraz innych ptaków i posłuchajcie wspólnie. 

  • praca plastyczna: z dostępnych do wykorzystania w domu materiałów wykonaj z dzieckiem małą dziuplę. Będzie ona mogła być skrytką na Jego „skarby”. 

Jeśli chcesz prześlij nam zdjęcie pracy dziecka. Najciekawsze prace przesłane na poradnia2siewna23@gmail.com zostaną przekazane (za Państwa zgodą) autorce bajki! A NAJLEPSZE ZOSTANĄ NAGRODZONE DYPLOMEM OD SAMEJ AUTORKI

BAJKOWE WYZWANIE propozycja nr 4 Z DYPLOMEM!

  • przed przeczytaniem bajki pooglądajcie zdjęcia kwiatów, ogrodów. Jeśli macie własny ogród pospacerujcie po nim rozmawiając o kwiatach i ich kolorach.
  • przeczytajcie wspólnie bajkę „Ogród dobrych słów” OTWÓRZ TUTAJ
    lub POSŁUCHAJ (czytam ją dla Was):
  • porozmawiajcie razem o bajce, przykładowe tematy do rozmowy: jakie słowa i zwroty mogły spowodować, że ogród Parolli rozkwitł na nowo? Jak myślisz dlaczego używanie tych słów jest tak ważne? Jak się czujemy gdy wspólna rozmowa z kimś jest pełna dobrych słów z ogrodu Parolli? Jak myślisz jaka była treść listu Parollin do ludzi, a jaka do dzieci?
  • zabawa: wypiszcie słowa i zwroty zawarte w bajce i pokolorujcie je odpowiednimi kolorami lub napiszcie je używając odpowiadającego im koloru. Możecie też dodać własne zwroty i nadać im kolory kwiatów. Ze wszystkich pięknych słów i zwrotów stwórzcie grę memory i zagrajcie!
  • praca plastyczna: tym razem nieco inna forma plastyczna – polecam namalowanie motyla sznurkiem, zobaczcie krótki filmik jak to zrobić (data odczytu pliku: 20.04.2020). Motyla możesz zrobić z kolorów odpowiadającym kolorom kwiatów w bajce. Powodzenia! https://www.youtube.com/watch?v=oY1ht1E9p_w
  • Jeśli chcesz prześlij nam zdjęcie pracy dziecka. Najciekawsze prace przesłane na poradnia2siewna23@gmail.com zostaną przekazane (za Państwa zgodą) autorce bajki! A NAJLEPSZE ZOSTANĄ NAGRODZONE DYPLOMEM OD SAMEJ AUTORKI

DLA RODZICÓW





W trudnych decyzjach rodzicielskich ogromnie przydatna może być wiedza – o różnorodnych możliwościach systemu kształcenia, spędzania wolnego czasu, konstruktywnego korzystania z najnowszych technologii. Jak współpracować z nauczycielami, jak zadbać o zdrowie i wszechstronny rozwój dziecka, jak zapewnić mu bezpieczeństwo w sieci? Polecamy Państwu portale internetowe poruszające te kwestie i dedykowane właśnie rodzicom:
rodzicewedukacji.pl/
rodzinny-krakow.pl/
rodziceprzyszlosci.pl

DLA UCZNIÓW





Co dalej po szkole? Jaki wybrać typ dalszej edukacji? Szkołę branżową, technikum czy liceum? Studia wyższe, szkołę policealną czy kursy kwalifikacyjne? Do jakiego zawodu mam predyspozycje? Które branże są najbardziej perspektywiczne? Na te i wiele innych pytań związanych z planowaniem ścieżki kształcenia odpowiedzą nasi doradcy zawodowi.
Polecamy też portale: www.victor.com.pl
www.perspektywy.pl

DLA NAUCZYCIELI





Dokąd zmierza edukacja? Jak wyjść naprzeciw problemom spotykanym na co dzień w pracy nauczyciela? Jak uatrakcyjnić lekcje przedmiotowe? Jako edukatorzy potrzebujemy refleksji nad wartościami i celami, ale przede wszystkim oczekujemy wsparcia w postaci konkretnych wskazówek, rozwiązań i projektów. Kodowanie na humanie, Endomonodo a „szkolne klatki”, czym jest C-U-D – ciekawie i inspirująco wspiera nas portal o nowoczesnej edukacji www.edunews.pl