Uśmiechnięte twarze rodziców z córką na spotkaniu z gościemZdjęcie uśmiechniętej rodziny - rodzice, córka i synMama pomaga rysować małej córceMężczyzna - nauczyciel pokazuje uczniom coś w ich zeszycie
NASZA
OFERTA
ZESPÓŁ
ORZEKAJĄCY
PORADNIA
POLECA
URODA ASPERGEROWA
WSPOMAGANIE ROZWOJU SZKÓŁ
INSTYTUCJE WSPÓŁPRACUJĄCE

Zapraszamy Państwa do korzystania z zakładki poświęconej spektrum autyzmu. Będziemy zamieszczać w niej materiały dotyczące tej tematyki.
Nazwa zakładki nie jest przypadkowa… Powstała ku pamięci Krystiana Głuszko, który tak właśnie określał swoją diagnozę Zespołu Aspergera – mówił, że to typ urody a nie zaburzenie, dysfunkcja czy choroba. Przez prawie dwa lata naszej znajomości przybliżał nam piękno świata autystycznego. Swoją aktywność na rzecz przełamywania stereotypów o osobach ze spektrum autyzmu, a w szczególności z Zespołem Aspergera skupiał głównie wokół książek, które napisał. Nasza Poradnia była partnerem wydania Jego bajki „Podaj łapkę misiu” o Kostku z ASPI i jego zagadkowym świecie. Krystian z ogromną ciekawością obserwował świat ludzi neurotypowych, próbował go zrozumieć… Był zdecydowanym przeciwnikiem nadawania ludziom etykiet, wolał definiować wszystkich mianem „człowieka”, który odkrywa dla innych swój świat w rozmowie, trzeba tylko mieć odwagę ją podjąć. Stworzył dla nas ogromną przestrzeń do refleksji, którą będziemy się starali nadal zapełniać. Krystian odszedł od nas 6 września 2016 roku.

Autorem ilustracji jest Franio


Zachęcamy do pobrania i wykorzystywania scenariuszy zajęć w oparciu o książkę Krystiana Głuszko „Podaj łapkę misiu” (Wydawnictwo Alegoria, Warszawa 2015).


Jeden dotyczy zajęć wokół zagadnień Zespołu Aspergera, drugi pozwala wykorzystać fragment tekstu do oswajania u dzieci lęku przed wizytą u lekarza. Serdecznie dziękujemy dr Lidii Ippoldt za udostępnienie nam autorskiego scenariusza.

SCENARIUSZ (ZA)
SCENARIUSZ (LEKARZ)


Polecamy wnikliwy reportaż nominowany do nagrody Pulitzera

Według innego klucza. Opowieść o autyzmie

John Donvan, Caren Zucker

 

Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego, 2017.

 

 

ü  Kiedy prawie 75 lat temu u Donalda Trippleta z Forest w stanie Missouri po raz pierwszy w historii rozpoznano autyzm, nikt nie przypuszczał, że będzie to jedna z najczęściej stawianych diagnoz XXI wieku. Według innego klucza opisuje długą drogę, jaką przebyli od tego czasu lekarze, naukowcy, a przede wszystkim osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ich rodziny i bliscy.

 

ü  Według innego klucza przenosi czytelnika powrotem do początków autyzmu. To kluczowa pozycja dla wszystkich zainteresowanych tym, jak społeczeństwo traktuje osoby różniące się od większości.

Temple Grandin

(współautorka książki Kochaj i pomóż dorosnąć. Jak pomóc dziecku ze spektrum autyzmu wejść w dorosłe życie)

Autorzy „z reporterskim zacięciem i ogromną wrażliwością” przedstawiają losy swoich bohaterów. Opowiadają historię postrzegania autyzmu w kulturze, dociekają jak i dlaczego to postrzegania się zmieniło – od przypisywania winy nieczułym matkom, po traktowanie autyzmu jako cechę charakteru, a nie stygmatyzującą chorobę.

Książka to obszerny (672 stron!) materiał powstały na podstawie różnych źródeł: wspomnień rodziców i lekarzy, zapomnianych filmów dokumentalnych i prac naukowych, wycinków z gazet, archiwalnych materiałów oraz rozmów z ponad dwiema setkami osób, które mają autyzm, badają autyzm lub wychowują dzieci z autyzmem. „W rezultacie powstała opowieść o odwadze, wytrwałości, uporze i woli walki”. Dodatkowe zaangażowanie tysięcy ludzi (lekarzy, pracowników pomocy społecznej, pedagogów, prawników, badaczy, pisarzy) na przestrzeni trzech czy czterech pokoleń przyczyniło się do zmiany postrzegania autyzmu – z ledwo rozpoznawalnego stanu na najczęściej omawianą i najbardziej kontrowersyjną diagnozę naszych czasów. Zauważalna jest również aktywna postawa i silny głos osób z autyzmem.

Jak piszą autorzy „odkrycie przyczyn autyzmu i sposobu jego wyleczenia – nadal nie zostały osiągnięte, a ostatnio niektórzy kwestionują nawet zasadność takich zamierzeń”, ale piszą też, że „z upływem czasu (…) nastawienie wobec osób uznanych za autystyczne niezaprzeczalnie zmieniło się na lepsze”. I co najważniejsze: „Praca nad tym projektem, rzecz jasna, nadal trwa. Ale to zadanie sprawia, że dziś wszyscy stajemy się częścią tej opowieści”.


OGRÓD SENSORYCZNY

Zapraszamy serdecznie do systematycznego odwiedzania otwartego 23 kwietnia 2016 roku Ogrodu Sensorycznego, który o każdej porze roku jest dostępny dla wszystkich. Przemiana terenu przylegającego do naszej Poradni nastąpiła z inicjatywy Stowarzyszenia Na Rzecz Osób z Zespołem Aspergera i Ich Rodzin jestem ZA.
Czynny udział w pracach brała nasza Poradnia oraz wolontariusze z Banku BGŻ BNP Paribas SA, a wszystkie działania były możliwe dzięki dofinansowaniu Fundacji BGŻ BNP Paribas. W 2017 roku dokonano również rewitalizacji ogrodu dzięki aktywnej pomocy i wsparciu finansowemu firmy Orange.
Ogród podzielony jest na strefy smaku, wzroku, słuchu, dotyku, zapachu i serca, a każda z nich to niezwykła przestrzeń przebywania i doświadczania. Ciekawscy mogą podglądać hotel dla owadów czy karmniki, zmęczeni odpocząć na siedziskach wykonanych z geopolimeru – tworzywa po raz pierwszy wykorzystanego w przestrzeni publicznej. Podczas wizyty zawsze towarzyszyć Wam będą strażnicy ogrodu. Niezwykłe rośliny starannie opisane można podziwiać i czuć, a niektóre kosztować. Teren ogrodu to unikatowe miejsce na spotkania i warsztaty. Rekomendujemy w szczególności odwiedzanie go z dziećmi – bez tabletów i telefonów :). To miejsce jest również bardzo ważne dla dzieci ze spektrum autyzmu bowiem przyroda to ich sprzymierzeniec, dlatego wydzielono także miejsce różności, gdzie dzieci mogą sadzić swoje ulubione rośliny.Zachęcamy do śledzenia strony Poradni – w okresie wakacji w roku 2018 oraz ciepłe miesiące roku szkolnego planujemy prowadzić warsztaty sensoryczne w naszym ogrodzie dla zorganizowanych grup.








W ramach X Krakowskich Dni Integracji organizowanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie oraz III Tygodnia Pracy Socjalnej 6 kwietnia 2017 roku uczestniczyliśmy w spotkaniu „Studenci z Zespołem Aspergera”. Naszą Poradnię oraz zaprzyjaźniony Instytut Terapii i Edukacji Społecznej – Stowarzyszenie reprezentowały: Małgorzata Słomka i Ewa Rybska. Podejmowanie refleksji na temat sytuacji studentów z Zespołem Aspergera jest aktualnie koniecznością, bowiem pojawiają się oni na uczelniach wyższych dopiero od trzech lat. Wynika to z faktu, iż do 1993 roku kryteria diagnostyczne nie były konkretnie sprecyzowane, a oficjalnie w klasyfikacjach medycznych pojawiły się w 1994 roku.
Obraz zaburzenia nadal się zmienia, gdyż kolejne diagnozy dostarczają nowych i ciekawych refleksji. Obecność osób z ZA na uczelniach staje się więc szczególnym wyzwaniem dla wszystkich tworzących środowisko akademickie. Muszą bowiem wykazać się zrozumieniem dla – między innymi – zamiłowania do rutyny i stałości połączonego z zaburzonymi relacjami interpersonalnymi, jak również dla logicznego rozumowania (często niezrozumiałego dla innych) i prawdomówności. Na szczęście życie pokazuje nam, że warto zaakceptować człowieka z ZA takim, jakim on jest i doceniać te wyjątkowe możliwości oraz zdolności:

Gigant informatyczny zatrudnił 120 autystów w ramach pilotażowego programu „Autyzm w pracy” (projekt ruszył w 2013r.). Koncern zaoszczędził 40 milionów euro, bo nowy pracownik nieszablonowym sposobem myślenia i działania rozwiązał problem, nad którym bezskutecznie pracowali firmowi informatycy.
Mamy nadzieję, że również Polsce zaczniemy dawać szanse osobom z diagnozą ZA, aby mogły się rozwijać i prowadzić satysfakcjonujące życie…


Zdarzyło mi się niegdyś ujrzeć w lesie rano
Dwie drogi; pojechałem tą mniej uczęszczaną –
Reszta wzięła się z tego, że to ją wybrałem.

Robert Frost

 


 

2 kwietnia to ważna data – jest cała niebieska i bajkowa. Czy wiecie dlaczego? W tym dniu obchodzimy jednocześnie Światowy Dzień Świadomości Autyzmu oraz Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. Dlatego właśnie 2 kwietnia 2017 roku wybraliśmy na oficjalną publikację tej zakładki, a na dobry początek polecamy jak przystało na ten dzień coś jednocześnie niebieskiego i bajkowego:

Bajka o misiu z Zespołem Aspergera napisana przez doświadczonego ASPI autora wprowadza nie tylko dzieci w tematykę funkcjonowania i odbioru rzeczywistości przez osoby z taką diagnozą. W książeczce znajdziecie również piękną historię przyjaźni i mały poradnik autora, który pisze między innymi:

„Nie myśl, że jesteśmy niekomunikatywni.
Pomyśl, że porozumiewamy się inaczej.”
Wiemy, że publikacja z powodzeniem wykorzystywana jest podczas wielu warsztatów z dziećmi w przedszkolach i szkołach. Polecamy! Miło nam również poinformować, iż 6 kwietnia br. będziemy aktywnie brać udział w spotkaniu organizowanym w ramach X Krakowskich Dni Integracji Studenci z Zespołem Aspergera. O wspólnych refleksjach napiszemy niebawem w zakładce. Zapraszamy!

DLA RODZICÓW



Dla rodziców

W trudnych decyzjach rodzicielskich ogromnie przydatna może być wiedza – o różnorodnych możliwościach systemu kształcenia, spędzania wolnego czasu, konstruktywnego korzystania z najnowszych technologii. Jak współpracować z nauczycielami, jak zadbać o zdrowie i wszechstronny rozwój dziecka, jak zapewnić mu bezpieczeństwo w sieci? Polecamy Państwu portale internetowe poruszające te kwestie i dedykowane właśnie rodzicom:
rodzicewedukacji.pl/
rodzinny-krakow.pl/
rodziceprzyszlosci.pl

DLA UCZNIÓW



Dla uczniów

Co dalej po szkole? Jaki wybrać typ dalszej edukacji? Szkołę branżową, technikum czy liceum? Studia wyższe, szkołę policealną czy kursy kwalifikacyjne? Do jakiego zawodu mam predyspozycje? Które branże są najbardziej perspektywiczne? Na te i wiele innych pytań związanych z planowaniem ścieżki kształcenia odpowiedzą nasi doradcy zawodowi.
Kontakt z doradcami możliwy jest telefonicznie lub mailowo pod adresem:
doradcyzawodowi@poradnia2krakow.pl
Polecamy też portale: www.victor.com.pl
www.perspektywy.pl

DLA NAUCZYCIELI



Dla nauczycieli

Dokąd zmierza edukacja? Jak wyjść naprzeciw problemom spotykanym na co dzień w pracy nauczyciela? Jak uatrakcyjnić lekcje przedmiotowe? Jako edukatorzy potrzebujemy refleksji nad wartościami i celami, ale przede wszystkim oczekujemy wsparcia w postaci konkretnych wskazówek, rozwiązań i projektów. Kodowanie na humanie, Endomondo a „szkolne klatki”, czym jest C-U-D – ciekawie i inspirująco wspiera nas portal o nowoczesnej edukacji www.edunews.pl

Instytut Badań Edukacyjnych
Portal Edukacyjny
Edunews
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Członkowstwo w Małopolskim Partnerstwie na rzecz Kształcenia Ustawicznego
Parasol
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Kuratorium
Okręgowa Komisja Edukacyjna
Pociąg do kariery
Wojewódzki Urząd Pracy
Instytut Terapii i Edukacji Społecznej