SYMPTOMY RYZYKA DYSLEKSJI
Wiek szkolny (klasy I-III).
- Motoryka duża
- Obniżona sprawność ruchowa, problemy z uczeniem się, np. jazdy na rowerze, niechęć do uczestniczenia w ruchowych grach zespołowych, kłopoty z zapamiętywaniem układów gimnastycznych i tanecznych.
- Motoryka mała
- Mała ruchliwość manualna, problemy z wykonywaniem precyzyjnych czynności, myciem, jedzeniem, itp.
- Lateralizacja
- Oburęczność lub niewielka przewaga sprawności jednej ręki.
- Koordynacja wzrokowo-ruchowa
- Problemy z koordynacją oko-ręka (rzucanie do celu).
- Dziecko niechętnie i brzydko rysuje, pisząc nie mieści się w liniach, zagina "ośle uszy".
- Zła technika trzymania przedmiotu do pisania, zbyt mocny chwyt i nacisk na papier, co powoduje szybkie męczenie się ręki.
- Funkcje wzrokowo-przestrzenne
- Trudności z odróżnianiem podobnych kształtów graficznych, na przykład liter: m-n, l-ł-t, p-g-b-d.
- Mylenie: od - do.
- Problemy z wyodrębnianiem elementów z całości lub próbą połączenia poszczególnych elementów w całość (analiza i synteza wzrokowa).