DYSLEKSJA Drukuj

  Co to jest?

Koncepcje, takie jak: koncepcja deficytu fonologicznego, wielokomórkowego, zaburzeń metabolizmu wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, teoria móżdżkowa, zaburzenia uwagi czy koncepcja genetyczna wiele wyjaśniają. Nie ma jednak zgody, co do powodów dysleksji, pojawiło się wiele teorii, nie wiadomo natomiast, która z nich jest najbliższa prawdy.
Watro podkreślić różnicę w nazewnictwie. Mamy, bowiem do czynienia z dysleksją rozwojową i dysleksją nabytą. Ta druga oznacza utratę umiejętności czytania i pisania w wyniku uszkodzenia mózgu (wypadek, udar, wylew).
Porównaj agrafia, aleksja.

"Dysleksją rozwojową nazywamy zespół specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. Określenie "rozwojowa" oznacza, że jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle i występują w nasilonym stopniu od początku nauki szkolnej." (Bogdanowicz M., 2007:88)

"Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności lub zaburzenia w nauce czytania, którym często również towarzyszą trudności w pisaniu". (Mielcarek D., 2006:11)

    Poprzednia
1 2 3
Następna