PRZYCZYNY DYSLESKJI Drukuj

Czołową przyczyną specyficznych problemów w czytaniu i pisaniu jest nieharmonijny rozwój psychomotoryczny dziecka. Oznacza to, że niektóre funkcje rozwijają się dobrze, bardzo dobrze lub ponadprzeciętnie, inne zaś ewidentnie pozostają w tyle. Badania prowadzone od lat 80 dowiodły, że dysleksja ma podłoże genetyczne i jest dziedziczna. Może być spowodowana defektami, czy też zmianami w centralnym układzie nerwowym, spowodowanymi nieprawidłowym rozwojem podczas ciąży lub działaniem szkodliwych czynników podczas porodu, czy zaraz po urodzeniu. Dysleksja powstaje w skutek nieprawidłowego działania analizatorów uczestniczących w takich czynnościach, jak: czytanie czy pisanie. Czynności te są niezwykle skomplikowane, dlatego też potrzebują udziału 3 analizatorów naraz: wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno-ruchowego. W wyniku nieodpowiedniego rozwoju centralnego układu nerwowego dochodzi do nieprawidłowej struktury analizatorów i współpracujących z nimi struktur mózgowych odpowiedzialnych za proces czytania i pisania.

Bibliografia:

  1. Bogdanowicz M., 2007, Uczeń z dysleksją w domu, Operon, Gdynia.
  2. Bogdanowicz M., 2004, Uczeń z dysleksją w szkole, Operon, Gdynia.
  3. Zakrzewska B., 1999, Trudności w czytaniu i pisaniu, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa.
  4. praca zbior., red. Kaja B., 2003, Diagnoza dysleksja, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz.

    Poprzednia