DYSLEKSJA Drukuj

  PODSUMOWANIE

Konkludując:
"Dysleksja jest jednym z wielu różnych rodzajów trudności w uczeniu się, specyficznym zaburzeniem o podłożu językowym, uwarunkowanym konstytucjonalnie. Charakteryzuje się trudnościami w dekodowaniu pojedynczych słów, co najczęściej odzwierciedla niewystarczające zdolności przetwarzania fonologicznego. Problemy z dekodowaniem pojedynczych słów są zazwyczaj niewspółmierne do wieku życia oraz innych zdolności poznawczych i umiejętności szkolnych. Trudności te nie wynikają z ogólnego zaburzenia rozwoju ani z zaburzeń sensorycznych. Dysleksja manifestuje się różnorodnymi trudnościami w odniesieniu do różnych form komunikacji językowej. Często, oprócz kłopotów z czytaniem, pojawiają się poważne trudności z pisaniem i opanowaniem poprawnej pisowni."
(tłum. Bogdanowicz, 2004:25, za definicją opublikowaną w roku 1994 przez Międzynarodowe Towarzystwo Dysleksji imienia Ortona).

Warto zaznaczyć, że dysleksja u każdej osoby wygląda inaczej, różni się nasileniem, obszarem i trwałością zaburzeń, a także trudnością w ich przezwyciężaniu.

    Poprzednia
1 2
Następna