NASZE CELE
- Celem działania poradni jest udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, w tym:
- pomocy logopedycznej;
- wspieranie rodziców i nauczycieli w procesie wychowania i kształcenia;
- poradnictwo edukacyjno-zawodowe;
- wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez diagnozę i terapię zaburzeń rozwojowych;
- psychoprofilaktykę
- dostosowywanie warunków kształcenia do możliwości indywidualnych dziecka;
- Zadania:
- Psychologowie w poradni mają za zadanie:
- stawianie diagnozy dzieciom dotyczącej rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, społecznego;
- diagnozowanie specyficznych trudności w uczeniu się, jak: dysleksja,
dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia;
- prowadzenie terapii indywidualnej dzieci, młodzieży i ich rodzin;
- prowadzenie terapii grupowej w różnego rodzaju trudnościach w
zależności od potrzeb uczestników;
- prowadzenie grup psychoedukacyjnych dla młodzieży i rodziców;
- prowadzenie grupy wsparcia dla rodziców dzieci z zespołem ADHD
- działania psychoprofilaktyczne na terenie szkół;
- przeprowadzanie zajęć w sytuacjach kryzysowych i interwencyjnych w klasach na terenie szkoły lub poradni;
- udzielanie porad rodzicom na podstawie przeprowadzonych badań;
- kierowanie dzieci do lekarzy specjalistów;
- współprac z innymi instytucjami jak: sąd, policja, MOPS;
- konsultowanie z nauczycielami, pedagogami szkolnymi w sprawach uczniów lub zespołów klasowych;
- uczestnictwo w radach pedagogicznych;
- prowadzenie rad pedagogicznych na określony temat;
- uczestnictwo w dniach otwartych,;
- współprowadzenie zebrań dla rodziców;
- Logopedzi prowadzą:
- diagnozę zaburzeń mowy głownie u dzieci, a w szczególnych przypadkach u młodzieży;
- wczesną interwencję logopedyczną dla dzieci od 1 do 3 lat;
- terapię wad wymowy;
- terapię jąkania indywidualną;
- terapię jąkania grupową;
- konsultacje dla nauczycieli i rodziców;
- Pedagodzy zajmują się :
- diagnozą trudności w nauce;
- diagnozą specyficznych trudności w uczeniu się - dysleksja, dyskalkulia;
- ćwiczeniami kompensacyjno-korekcyjnymi;
- zajęciami wyrównawczymi;
- wspieraniem rozwoju poprzez wykorzystanie metod: kinezjologii
edukacyjnej, Weroniki Sherborn, tańca w kręgu, Dobrego Startu, pracy
z mandalą, metafory graficznej, relaksacji i wizualizacji;
- udzielaniem instruktażu rodzicom do pracy z dziećmi w domu;
- dawaniem wskazówek nauczycielom do pracy z dziećmi w szkole;
- Doradcy zawodowi oferują:
- indywidualne konsultacje i badania psychologiczne pod kątem wyboru zawodu i kierunku dalszego kształcenia w szczególności dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, z niepowodzeniami szkolnymi, zagrożonej wykluczeniem społecznym;
- zajęcia grupowe przygotowujące do przejścia od roli ucznia do roli aktywnego uczestnika rynku pracy;
- opiniowanie w sprawach uczniów o ograniczonych możliwościach wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, wydawanie zaświadczeń o braku przeciwwskazań do podjęcia pracy przez dzieci i młodzież niepełnoletnią;
- informowanie o możliwych ścieżkach kształcenia, trendach na rynku pracy, upowszechnianie wiedzy z dziedziny zawodoznawstwa;
- wspieranie szkół w organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego;
- uczestniczą w lokalnych inicjatywach na rzecz rozwoju poradnictwa umożliwiających optymalne przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy;