Uśmiechnięte twarze rodziców z córką na spotkaniu z gościemZdjęcie uśmiechniętej rodziny - rodzice, córka i synMama pomaga rysować małej córceMężczyzna - nauczyciel pokazuje uczniom coś w ich zeszycie
NASZA
OFERTA
ZESPÓŁ
ORZEKAJĄCY
PORADNIA
POLECA
URODA ASPERGEROWA
WSPOMAGANIE ROZWOJU SZKÓŁ
INSTYTUCJE WSPÓŁPRACUJĄCE

Czas pandemii, w którym wszyscy się znaleźliśmy, przyniósł ze sobą wiele nowych sytuacji, zmian w naszym życiu i emocji, z którymi niełatwo przejść do porządku dziennego. Zostaliśmy wytrąceni z naszego dotychczasowego trybu działania, który wydawał nam się niezmienny i pod kontrolą. Wiedzieliśmy jak działa ten świat- już dawno wszystko zostatało ustalone i wydawało się, że już nic nas nie zaskoczy, w tym naszym przewidywalnym, poukładanym życiu.
W mojej praktyce psychologicznej, obserwuję z każdym dniem kwarantanny, zarówno u dzieci, młodzieży jak i u ich rodziców, nasilenie różnych trudnych stanów emocjonalnych. Powoduje to podwójny stres, ponieważ doświadczamy, często po raz pierwszy w życiu, tak silnych uczuć.
To co przeżywamy obecnie, w sytuacji zagrożenia, niepewności działań tych którzy są za nas odpowiedzialni oraz braku jasnych perspektyw tego co nas jeszcze czeka, musi przenosić nas w świat, bardzo pierwotnych emocji, wynikających z instynktu samozachowawczego. Przeżywamy lęk o siebie i swoich bliskich, przede wszystkim w kontekście utraty zdrowia lub życia, ale także naszego bezpieczeństwa ekonomicznego, planów, celów i marzeń.
Sama sytuacja izolacji i zamknięcia w małej przestrzeni jest trudna do zniesienia, a każde wyjście z domu wiąże się z ryzykiem, o czym informują nas wszystkie służby.
Doświadczamy zatem mieszaniny wielu uczuć, często ambiwalentnych, takich jak strach, smutek, rozdrażnienie wynikające z dużego napięcia emocjonalnego, ale i momentów radości w relacji z bliskimi i ulgi, że możemy bezpiecznie zostać w domu, kiedy inni z racji zawodu ryzykują więcej. Możemy być w tym czasie bardziej skłonni do wybuchów złości, odczuwania lęku, do wahań nastroju, trudności w koncentracji uwagi, pobudzenia emocjonalnego itp. To wszystko jednak mieści się w szeroko pojętej normie, tego co odczuwamy w sytuacji zagrożenia.
Najkorzystniejsze będzie zaakceptowanie tych wszystkich emocji. Mało życzliwy stosunek do samych siebie i najbliższych, który powoduje, że wymagamy od członków rodziny i siebie „bycia dzielnymi”, niestety nie buduje naszej siły, ale każe nam chować prawdziwe emocje, co w gruncie rzeczy nas osłabia. Negatywne emocje i tak nie znikają, ale szukają ujścia często w dużo bardziej niekorzystny dla nas sposób. Może to także wpływać na obniżenie naszej odporności, co w sytuacji zagrożenia chorobą jest szczególnie ważne.
To co odczuwamy (smutek, strach) jest naturalne i adekwatne do sytuacji. Dlatego bardzo istotne jest przyjęcie wobec samego siebie bardziej opiekuńczej postawy.
Aby zadbać o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne należy szukać aktywności, które pozwalają nam na chwile oderwać się od trudnej rzeczywistości, relaksują, dają oddech.
Korzystne jest:

  • chronienie się przed nadmiarem negatywnych informacji medialnych, np. przez ograniczenie oglądania i słuchania na temat koronowirusa,
  • rozmawianie z bliskimi, (dzielenie się swoimi emocjami),
  • częsty kontakt telefoniczny z przyjaciółmi, znajomymi- to najbardziej naturalna grupa wsparcia w tym trudnym czasie,
  • robienie sobie drobnych przyjemności,
  • wykonywanie ćwiczeń fizycznych, np. pilatesu, który pomaga poradzić sobie ze stresem na poziomie ciała, rozluźniając napięte mięśnie,
  • relaksowanie się- mogą do tego posłużyć dostępne szeroko metody relaksacji,
  • oddawanie się hobby,
  • słuchanie muzyki, czytanie książek, granie w planszówki, gotowanie…

Absolutnie nie chodzi o to, aby czuć na sobie presję pożytecznego wykorzystywania każdej wolnej chwili. Wszędzie bombardują nas informacjami co mamy oglądać, czytać, jakich języków możemy się w tym czasie uczyć. Najważniejsze powinno być zadbanie o swoją kondycje psychiczną, poprzez nie narzucanie sobie nadmiaru zajęć, tylko wręcz odwrotnie- zadbania o odpowiednią ilość odpoczynku.
Jeżeli musimy się uczyć i pracować, to jeśli to możliwe starajmy się to robić w tym czasie, który jest dla nas odpowiedni i naturalny. W swoim własnym rytmie. Jedni sprawniej myślą rano, a inni wieczorem. Nauka będzie wtedy dużo bardziej wydajna.
Trzeba robić sobie przerwy. Pytać śmiało nauczycieli, wyjaśniając wątpliwości, prosić o dodatkowe wytłumaczenie trudnych zagadnień, zgłaszać swoje kłopoty i ograniczenia. Nauka zdalna jest bardzo trudna, ponieważ wymaga od ucznia dużej samodzielności i umiejętności motywowania się do wysiłku. Lepiej na bieżąco zgłaszać problemy, niż potem mierzyć się z zaległościami.
To wszystko o czym napisałam powyżej, dotyczy tego co każdy z nas bardziej lub mniej świadomie przeżywa w obecnej sytuacji związanej z pandemią koronowirusa. Są jednak sytuacje szczególne, kiedy to co się z nami dzieje, jest bardziej niepokojące i wymaga kontaktu ze specjalistą.
Może to być:

  • przedłużająca się bezsenność,
  • zaburzenia snu (trudności w zasypianiu, wczesne wybudzanie się)
  • nasilone stany lękowe,
  • zaburzenia łaknienia (brak apetytu, nadmierne objadanie się)
  • silne pobudzenie,
  • wybuchy agresji,
  • obniżony nastrój, brak sił życiowych,
  • myśli samobójcze,
  • inne przedłużające się negatywne stany lub zachowania.

Bywa także, że zaczynamy doświadczać negatywnych skutków kwarantanny, związanych z innymi osobami w rodzinie np., przemocy emocjonalnej lub fizycznej z ich strony. Osoby z takimi tendencjami, w sytuacji dużego napięcia, związanego choćby z zamknięciem w domu, mogą być jeszcze bardziej agresywne.
W wyżej wymienionych sytuacjach należy niezwłocznie szukać pomocy. Jest wiele możliwości skonsultowania się z psychologiem (nawet na naszej stronie), w celu zdobycia informacji na temat dalszych kroków działania.
Nie czekaj- szukaj pomocy!!!

Agnieszka Kielnar-Świętoniowska

DLA RODZICÓW



Dla rodziców

W trudnych decyzjach rodzicielskich ogromnie przydatna może być wiedza – o różnorodnych możliwościach systemu kształcenia, spędzania wolnego czasu, konstruktywnego korzystania z najnowszych technologii. Jak współpracować z nauczycielami, jak zadbać o zdrowie i wszechstronny rozwój dziecka, jak zapewnić mu bezpieczeństwo w sieci? Polecamy Państwu portale internetowe poruszające te kwestie i dedykowane właśnie rodzicom:
rodzicewedukacji.pl/
rodzinny-krakow.pl/
rodziceprzyszlosci.pl

DLA UCZNIÓW



Dla uczniów

Co dalej po szkole? Jaki wybrać typ dalszej edukacji? Szkołę branżową, technikum czy liceum? Studia wyższe, szkołę policealną czy kursy kwalifikacyjne? Do jakiego zawodu mam predyspozycje? Które branże są najbardziej perspektywiczne? Na te i wiele innych pytań związanych z planowaniem ścieżki kształcenia odpowiedzą nasi doradcy zawodowi.
Kontakt z doradcami możliwy jest telefonicznie lub mailowo pod adresem:
doradcyzawodowi@poradnia2krakow.pl
Polecamy też portale: www.victor.com.pl
www.perspektywy.pl

DLA NAUCZYCIELI



Dla nauczycieli

Dokąd zmierza edukacja? Jak wyjść naprzeciw problemom spotykanym na co dzień w pracy nauczyciela? Jak uatrakcyjnić lekcje przedmiotowe? Jako edukatorzy potrzebujemy refleksji nad wartościami i celami, ale przede wszystkim oczekujemy wsparcia w postaci konkretnych wskazówek, rozwiązań i projektów. Kodowanie na humanie, Endomondo a „szkolne klatki”, czym jest C-U-D – ciekawie i inspirująco wspiera nas portal o nowoczesnej edukacji www.edunews.pl

Instytut Badań Edukacyjnych
Portal Edukacyjny
Edunews
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Członkowstwo w Małopolskim Partnerstwie na rzecz Kształcenia Ustawicznego
Parasol
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Kuratorium
Okręgowa Komisja Edukacyjna
Pociąg do kariery
Wojewódzki Urząd Pracy
Instytut Terapii i Edukacji Społecznej

Ustawienia dostępności